Hoppa fram till innehållet

Ändringar

View changes from to


12 november 2024 11.34.50 CET, Gravatar Åsa Franzén:
  • Uppdaterade beskrivningen av Trafikmätning för cykel från

    __Cykelflöden i Malmö__ Syftet med denna trafikmängdssammanställning är att redovisa aktuella moped- och cykeltrafikmängder i Malmö. Samtidigt ska förändringar på ett enkelt sätt kunna avläsas eftersom uppgifter om trafikmängder finns från och med år 1994. Det är viktigt att tänka på att det finns faktorer som kan ha inverkan på mätresultaten när trafikuppgifter studeras, speciellt då det endast är en dag som räknas (t.ex. vägarbete, större ombyggnation, väder). Det finns bara en datapunkt från år 2020 på grund av COVID-19 pandemin. Även trafikflöden från år 2021 har visat sig påverkade av pandemin. Rapporten är ett utdrag sammanställt ur Fastighet- och gatukontorets trafikdatabas i vilken uppmätta trafikmängder kontinuerligt har lagrats varje år. __Attribut__ + `pg_id [unik identifierare för varje mätplats]` + `pg_nummer [identifierare för mätpunktens position]` + `gatunamn [gata där mätning genomförts]` + `delsträcka [position där mätningen genomförts]` + `punkt_uppdaterat [senaste uppdatering av mätpunktsuppgifter och/eller geometri]` + `year [mätår]` + `vardagsdygn [vardagsdygnstrafik¹]` + `stats_uppdaterat [senaste uppdatering av statistikvärden; kan vara en justering av tidigare publicerade siffror eller nya siffror]` + `geometry [typ: MultiLineString, CRS: WGS84]` ¹ Trafikräkningarna utförs under höst och vår, på en tisdag, onsdag eller torsdag mellan kl. 06-09 och kl. 15-18. Antalet mopeder, sparkcyklar och cyklar räknas i båda riktningarna. Med hjälp av ett koefficientsystem räknas värdena om till *Vardagsdygnstrafik*, vilket betyder att värdena innehåller en viss osäkerhet.
    till
    __Cykelflöden i Malmö__ Syftet med denna trafikmängdssammanställning är att redovisa aktuella moped- och cykeltrafikmängder i Malmö. Samtidigt ska förändringar på ett enkelt sätt kunna avläsas eftersom uppgifter om trafikmängder finns från och med år 1994. Det är viktigt att tänka på att det finns faktorer som kan ha inverkan på mätresultaten när trafikuppgifter studeras, speciellt då det endast är en dag som räknas (t.ex. vägarbete, större ombyggnation, väder). Det finns bara en datapunkt från år 2020 på grund av COVID-19 pandemin. Även trafikflöden från år 2021 har visat sig påverkade av pandemin. Rapporten är ett utdrag sammanställt ur Fastighet- och gatukontorets trafikdatabas i vilken uppmätta trafikmängder kontinuerligt har lagrats varje år. __Attribut__ + `pg_id [unik identifierare för varje mätplats]` + `pg_nummer [identifierare för mätpunktens position]` + `gatunamn [gata där mätning genomförts]` + `delsträcka [position där mätningen genomförts]` + `punkt_uppdaterat [senaste uppdatering av mätpunktsuppgifter och/eller geometri]` + `year [mätår]` + `vardagsdygn [vardagsdygnstrafik¹]` + `stats_uppdaterat [senaste uppdatering av statistikvärden; kan vara en justering av tidigare publicerade siffror eller nya siffror]` + `geometry [typ: MultiLineString, CRS: WGS84]` + `timestamp [trafikmätningsobjektens senaste uppdateringsdatum]` ¹ Trafikräkningarna utförs under höst och vår, på en tisdag, onsdag eller torsdag mellan kl. 06-09 och kl. 15-18. Antalet mopeder, sparkcyklar och cyklar räknas i båda riktningarna. Med hjälp av ett koefficientsystem räknas värdena om till *Vardagsdygnstrafik*, vilket betyder att värdena innehåller en viss osäkerhet.